Dispută în Parlamentul României pe tema interzicerii motoarelor diesel, benzină și GPL.

    Europa se pregătește să închidă motoarele cu ardere internă, iar România intră în jocul deciziilor care pot schimba complet industria auto.

    Vor fi interzise motoarele clasice în Uniunea Europeană?

    Răspunsul pare să fie „da”. Interzicerea se va face progresiv, potrivit politicii Comisiei Europene privind emisiile de dioxid de carbon. Documentul COM (2025) 95 prevede o reducere cu 55% a producției de motoare cu ardere internă până în 2030 și eliminarea completă a acestora până în 2035.

    În Parlamentul României, disputa a fost aprinsă. În timp ce guvernarea a votat pentru continuarea politicilor europene de restricționare și taxare a motoarelor diesel, pe benzină sau gaz, opoziția – reprezentată de AUR, prin deputatul de Cluj Alin Coleșa – a cerut stoparea acestor măsuri.

    „Aceste politici slăbesc puternic industria auto europeană și condamnă zeci de mii de angajați la șomaj”, a declarat Coleșa în plen.

    Impactul economic: fabrici închise și locuri de muncă pierdute

    Standardele de emisii impuse de Bruxelles devin tot mai greu de atins. Ele nu vizează doar noxele, ci și emisiile de CO₂ — gaz care, deși nu este toxic, este acum considerat criteriu de eliminare. Neîndeplinirea acestor standarde înseamnă amenzi uriașe sau chiar închiderea liniilor de producție.

    Rezultatul se vede deja în întreaga Europă: uzine care se închid, modele retrase de pe piață și concedieri masive.
    Câteva dintre exemplele recente din România vorbesc de la sine:

    • Fabrica de volane Ribița – Brad: 1.000 de angajați afectați
    • Continental Automotive (Timișoara, Sibiu, Carei, Iași): aproape 900 de locuri de muncă pierdute până în 2025
    • Forvia (Oradea și Iași): peste 100 de posturi eliminate
    • Trico Wipers, Ariceștii Rahtivani: 400 de concedieri
    • Sumitomo Electric, Târgu Jiu: 430 de locuri de muncă pierdute

    La nivel european, efectele sunt și mai dramatice: zeci de mii de angajați direct afectați și sute de mii de joburi pierdute indirect în sectoarele conexe.

    O decizie politică cu substrat ideologic

    Comisia Europeană este, deocamdată, dominată de grupuri de partide de stânga sau extremă stânga – socialiștii, popularii și „re-înnoitorii” (renew) și ecologiștii. Nu trebuie să ne lăsăm înșelați – își zic socialiști, dar nu protejează oamenii, populari – dar n-au treabă cu poporul, ecologiști – dar nu le pasă de teme ecologice reale – defrișare, erodarea solului, vicierea aerului cu noxe, ci tratează teme anti-umane. Sunt grupurile europene din care fac parte Psd, Pnl și Usr.

    „Să nu ne lăsăm înșelați de etichete. Nu apără oamenii, nu apără mediul. Apără interesele marilor corporații și ideologia de laborator”, a spus Coleșa, într-o declarație care a stârnit aplauze, dar și replici tăioase în plen.

    Ce urmează

    Până în 2030, producătorii europeni trebuie să reducă la jumătate emisiile de CO₂. Până în 2035, motoarele diesel, pe benzină, GPL sau hibride vor fi, de facto, interzise.
    Specialiștii avertizează că această tranziție forțată ar putea lovi în plin economiile statelor membre și ar accentua dependența Europei de piețele asiatice de baterii și materii rare.

    Distribuie

    🎙️ Jurnalist pasionat de actualitate, cu experiență în presa online din 2022.